Jylland

Detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder

Generelle informationer om Jylland

Denne side indeholder en detaljeret liste med hændelser og særlige begivenheder for Jylland. For at se generelle informationer om færgen samt billeder, klik på linken herover.

tirsdag 15. december, 1931
Ministeren får bevilling til at lade et skib til Kalundborg-Aarhus overfarten gå i udbud.

tirsdag 23. februar, 1932
Tegninger udsendes til værfterne B&W, Helsingør, Nakskov, Odense, Svendborg, Aalborg og Frederikshavn værfter.

torsdag 10. marts, 1932
Tilbud åbnes, Nakskov værft er billigst.

fredag 18. marts, 1932
Kontraheret ved Nakskov værft som nybygning 53.

tirsdag 24. maj, 1932
Køllagt på Nakskov værft.

lørdag 26. november, 1932
Navngivet Jylland af fru generaldirektør Knutzen og søsat kl.13.00.

lørdag 21. januar, 1933 - tirsdag 24. januar, 1933
I Nakskov værfts flydedok.

tirsdag 14. marts, 1933 - lørdag 18. marts, 1933
I Nakskov værfts flydedok fra 14. marts kl.18.15 til 18. marts kl. 14.15.

onsdag 29. marts, 1933
Forsejlet fra Nakskov kl.10.30.

onsdag 29. marts, 1933
Prøvetur i Langelandsbælt, opnået en fart på 16½ knob.

onsdag 29. marts, 1933
Overtaget af DSB kl. 17.30.

onsdag 29. marts, 1933
Ankom til Korsør leje 2 kl. 18.20, hvor gæsterne blev ilandsat.

torsdag 30. marts, 1933
Forsejlet fra Korsør kl 10.00 til Kalundborg, fik en wire i skruen ved ankomst til Kalundborg.

lørdag 1. april, 1933
I fart mellem Kalundborg og Aarhus. Første dag i fart for DSB.

lørdag 1. april, 1933
I fart mellem Kalundborg og Aarhus, første dag i fart for DSB, rundvisning i Aarhus.

lørdag 1. april, 1933 - onsdag 7. juni, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 7. juni, 1933
Maskinhavari i Aarhus-bugten på kædetrækket til hovedmotorens blæser. Repareret så der kunne sejles langsomt ind til Aarhus, kom i havn med 2 timers forsinkelse.

onsdag 7. juni, 1933 - søndag 18. juni, 1933
Oplagt i Aarhus for udbedring af maskinhavari med fornyelse af kædetrækhjul til Skylleluft-Blæserakslen.

mandag 19. juni, 1933
Forsejlet fra Aarhus til B&W. Sejlet på badeanstalten Rysensteen i København. Stor skade på badeanstalten.

tirsdag 20. juni, 1933 - torsdag 29. juni, 1933
B&W værft i København.

torsdag 29. juni, 1933 - fredag 30. juni, 1933
Forsejlet fra København til Kalundborg, ankom kl. ca. 07 den 30. juni.

fredag 30. juni, 1933 - lørdag 16. september, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 17. september, 1933
Forsejlet til København.

søndag 17. september, 1933 - fredag 22. september, 1933
B&W værft i København, dokning og bundrensning.

lørdag 23. september, 1933
Forsejlet fra København til Aarhus.

søndag 24. september, 1933 - lørdag 23. december, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 23. december, 1933
Måtte vende om efter afgang 17.00 fra Kalundborg pga. sprængt stempel.

lørdag 23. december, 1933 - søndag 24. december, 1933
Maskinreparation i Kalundborg. 6 mand fra B&W deltog.

søndag 24. december, 1933
Sejlet fra Kalundborg kl. 15.00 Ankomst Aarhus kl. 19.00.

mandag 25. december, 1933 - onsdag 27. december, 1933
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 28. december, 1933 - lørdag 30. december, 1933
Maskinreparation i Kalundborg.

lørdag 30. december, 1933
Sejlet fra Kalundborg kl. 18.00 til Aarhus.

søndag 31. december, 1933 - onsdag 31. januar, 1934
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 1. februar, 1934
Forsejlet fra Aarhus til B&W.

torsdag 1. februar, 1934 - onsdag 28. februar, 1934
Maskineftersyn på B&W. Påsat elmotor til træk af skylleluftblæseren.

onsdag 28. februar, 1934 - torsdag 1. marts, 1934
Forsejlet fra København til Nakskov Værft, ankom 01.03 kl. 08.30.

torsdag 1. marts, 1934 - fredag 9. marts, 1934
Nakskov værft, årligt eftersyn, garantieftersyn, hvorunder maskineriet har været helt adskilt. Der er installeret ferskvandskøleanlæg for hoved- og hjælpemotorer. Skylleluftblæserne er ændret til elektrisk drift og en ny hjælpemotor med dynamo er opstillet.

fredag 9. marts, 1934 - tirsdag 13. marts, 1934
I Nakskov værfts flydedok fra 09.03 kl.10.30 til 13.03 kl.08.30.

tirsdag 13. marts, 1934 - lørdag 24. marts, 1934
Nakskov værft, garantieftersyn.

søndag 25. marts, 1934
Forsejlet kl. 07.00 fra Nakskov til Aarhus.

mandag 26. marts, 1934 - søndag 30. september, 1934
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 1. oktober, 1934
Ankom til Orlogsværftet.

tirsdag 2. oktober, 1934 - mandag 8. oktober, 1934
Orlogsværftet i København, dokning.

tirsdag 9. oktober, 1934 - onsdag 10. oktober, 1934
Forsejlet fra København til Kalundborg.

onsdag 10. oktober, 1934 - søndag 24. februar, 1935
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 24. februar, 1935 - mandag 25. februar, 1935
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 25. februar, 1935 - onsdag 20. marts, 1935
B&W værft i København.

torsdag 21. marts, 1935
Forsejlet fra København til Kalundborg.

fredag 22. marts, 1935 - lørdag 2. november, 1935
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 2. november, 1935 - søndag 3. november, 1935
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 4. november, 1935 - onsdag 13. november, 1935
B&W værft i København, dokning.

torsdag 14. november, 1935 - fredag 15. november, 1935
Forsejlet fra København til Kalundborg.

fredag 15. november, 1935 - søndag 1. marts, 1936
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 1. marts, 1936
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 2. marts, 1936 - torsdag 26. marts, 1936
Orlogsværftet i Købehavn, herunder dokning.

fredag 27. marts, 1936
Forsejlet fra København til Kalundborg.

fredag 27. marts, 1936 - lørdag 3. oktober, 1936
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 4. oktober, 1936
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 5. oktober, 1936 - onsdag 7. oktober, 1936
B&W værft i København, dokning. Der blev installeret telefon med 11 apparater og tilslutning til landanlæg, når skibet ligger i havn.

torsdag 8. oktober, 1936 - fredag 9. oktober, 1936
Forsejlet fra København til Aarhus.

fredag 9. oktober, 1936 - mandag 8. februar, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 9. februar, 1937
Uregelmæssig drift på overfarten på grund af is.

onsdag 10. februar, 1937 - søndag 11. april, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 11. april, 1937 - mandag 12. april, 1937
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 12. april, 1937 - onsdag 12. maj, 1937
Orlogsværftet i København. Der blev anbragt en propulsionspære på ror og rorstævn ligesom i M/S Kalundborg. En ventilator blev anbragt i spisesalonen. Alle maskinens 6 cylindre har været adskilt, og gliderforingerne blev fornyet. Også i dok.

torsdag 13. maj, 1937 - fredag 14. maj, 1937
Forsejlet fra København til Kalundborg.

fredag 14. maj, 1937 - torsdag 1. juli, 1937
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 1. juli, 1937
Grundstødning ud for Kolby Kås, kom fri igen og fortsatte til Kalundborg. Dykkerundersøgelse i Kalundborg viser skrue og skrueaksel beskadiget.
På rejse fra Aarhus til Kalundborg, og under udsejlingen fra Kolby Kås havn lod føreren for tidligt skibet dreje nordefter, hvilket bevirkede, at det to gange tog grunden, hvorved skrueakslen og maskinen blev beskadiget.

fredag 2. juli, 1937
Forsejlet fra Kalundborg til Helsingør.

fredag 2. juli, 1937 - torsdag 15. juli, 1937
Helsingør værft, udbedring af skader fra grundstødningen og skift af drivskruen. Skrueakslen har været udtaget for opretning.

torsdag 15. juli, 1937
Forsejlet fra Helsingør til Kalundborg.

fredag 16. juli, 1937 - mandag 31. januar, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 1. februar, 1938
Maskinuheld - der endte med at sejladsen blev aflyst.

onsdag 2. februar, 1938 - lørdag 12. marts, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 12. marts, 1938 - søndag 13. marts, 1938
Forsejlet fra Kalundborg til København.

søndag 13. marts, 1938 - lørdag 26. marts, 1938
Orlogsværftet i København, også i dok. Skibet har været underkastet hovedsyn II med deraf følgende adskillelser og eftersyn.

lørdag 26. marts, 1938 - søndag 27. marts, 1938
Forsejlet fra København til Kalundborg.

søndag 27. marts, 1938 - lørdag 11. juni, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 12. juni, 1938 - onsdag 15. juni, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller evt. på værft.

torsdag 16. juni, 1938 - lørdag 12. november, 1938
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 13. november, 1938 - mandag 14. november, 1938
Forsejlet fra Kalundborg til København.

mandag 14. november, 1938 - torsdag 17. november, 1938
Orlogsværftet i København, også i dok.

torsdag 17. november, 1938 - fredag 18. november, 1938
Forsejlet fra København til Kalundborg.

fredag 18. november, 1938 - onsdag 12. april, 1939
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 12. april, 1939 - torsdag 13. april, 1939
Forsejlet fra Aarhus til København.

torsdag 13. april, 1939 - senest mandag 15. maj, 1939
B&W værft i København. Der blev installeret en ny kølevandspumpe for hjælpemotorerne. Skibet var også i dok her.

tirsdag 16. maj, 1939 - lørdag 21. oktober, 1939
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (evt. i fart før 16.05).

søndag 22. oktober, 1939 - onsdag 25. oktober, 1939
Nakskov værft, ankom 22. oktober kl. 14.00.

onsdag 25. oktober, 1939 - lørdag 28. oktober, 1939
I Nakskov værfts flydedok.

lørdag 28. oktober, 1939 - tirsdag 31. oktober, 1939
Nakskov værft, afsejlet 31. oktober kl. 08.00.

onsdag 1. november, 1939 - lørdag 27. januar, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 28. januar, 1940 - mandag 29. januar, 1940
Uregelmæssig sejlads på grund af is.

tirsdag 30. januar, 1940
I store vanskeligheder i isen i Aarhusbugten.

onsdag 31. januar, 1940
Nåede kun til Varna (I Aarhus-bugten).

torsdag 1. februar, 1940
Nået til Vesborg Fyr, men sidder uhjælpeligt fast.

fredag 2. februar, 1940
Sluppet fri efter hjælp fra isbryderen Storebjørn.

lørdag 3. februar, 1940
Ankommer kl. 16.00 til Kalundborg fra Aarhus.

søndag 4. februar, 1940
Sejlet fra Kalundborg til Aarhus.

mandag 5. februar, 1940
Afgået Aarhus kl. 08.30 og når frem til Kalundborg kl. 14.30.

tirsdag 6. februar, 1940
Sejlet fra Kalundborg til Aarhus, men uregelmæssigt i isen. Ankomst Aarhus kl. 17.00.

onsdag 7. februar, 1940
Sejlet fra Aarhus til Kalundborg, men uregelmæssigt i isen.

torsdag 8. februar, 1940
Forsøgt sammen med Freia at bryde igennem fra Kalundborg til Grenå.

fredag 9. februar, 1940
Jylland når ind til Grenå kl. 01.00, returnerer senere til Kalundborg.

lørdag 10. februar, 1940
Når til Kalundborg efter at have siddet fast i isen ved øen Hjelm.

lørdag 10. februar, 1940 - lørdag 2. marts, 1940
Oplagt i Kalundborg, da overfarten var indstillet på grund af is.

søndag 3. marts, 1940
Afgået om morgenen, gik direkte til Aarhus nord om Samsø, ankomst Aarhus kl. 16.00.

mandag 4. marts, 1940
Afgået Aarhus kl. 08.20 og når frem til Kalundborg kl. 13.20.

tirsdag 5. marts, 1940 - lørdag 9. marts, 1940
Uregelmæssig sejlads på grund af is, Samsø anløbes.

søndag 10. marts, 1940 - søndag 14. april, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 15. april, 1940 - søndag 21. april, 1940
Oplagt, da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.

mandag 22. april, 1940 - mandag 20. maj, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus som eneste skib efter denne sejlplan: Lige datoer: Kalundborg afgang kl. 11.52, Kolby Kås afgang kl. 13.51, Aarhus ankomst kl. 16.12. Ulige datoer: Aarhus afgang kl. 12.17, Kolby Kås afgang kl. 14.37, Kalundborg ankomst kl. 16.42.

tirsdag 21. maj, 1940 - lørdag 1. juni, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus eller Kalundborg i fart og Jylland da oplagt i Østhavnen i Kalundborg.

lørdag 1. juni, 1940 - søndag 2. juni, 1940
Forsejlet fra Kalundborg til København.

søndag 2. juni, 1940 - senest fredag 28. juni, 1940
Orlogsværftet i København. Drivskruerne skiftet. Minesikringskabel installeret.

lørdag 29. juni, 1940
Jylland går i fart fra Aarhus.

lørdag 29. juni, 1940 - torsdag 15. august, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, daglig sejlads.

fredag 16. august, 1940 - lørdag 14. september, 1940
Oplagt i Kalundborg.

søndag 15. september, 1940 - søndag 20. oktober, 1940
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 21. oktober, 1940
Forsejlet til Frederikshavn.

tirsdag 22. oktober, 1940 - fredag 25. oktober, 1940
Frederikshavn værft, i Flydedokken hele tiden.

lørdag 26. oktober, 1940
Forsejlet hjem fra Frederikshavn.

søndag 27. oktober, 1940 - fredag 10. januar, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 10. januar, 1941
På rejse fra Aarhus til Kalundborg med passagerer og stykgods. Grundstødt d. 10. januar, 1941 ved Sjællands Vetskyst
Søforklaring og søforhør i Kalundborg 15. januar, 1941: Kl. ca. 17.00 befandt Jylland sig i tæt Taage ved Refsnæs. Herfra styredes Sydøst til Øst. 3/4 Øst. til Asnæs, hvorefter Kursen ændredes til Sydøst til Øst 1/4 Øst. Ekkoloddet holdtes gaaende. Den dybe Nord-Sydgaaende Rende i Storebælt blev passeret paa 43 meters Vanddybde. Da et Lodskud pludselig viste mindre Vand, blev Maskinen kastet Fuld Kraft Bak, og umiddelbart efter kom en Halmprik paa Landgrunden i Fjordens Nordlige Side i Sigte forude om Bagbord Maskinen beordredes Langsomt Frem, og der drejedes ud fra Land med haardt Styrbords Ror. Da Skibet laa Sydøst til Syd, saas endnu en Halmprik om Bagbord, og umiddelbart efter tog Skibet Grunden ud for Gisseløre og blev staaende. Kl. 20.43 kom Jylland flot ved Hjælp af en Bjærgningsdamper.
Anm. Ministeriet maa antage, at Grundstødningen skyldes usigtbart Vejr i Forbindelse med Strømsætning.
Trukket fri af Svitzers Bien. Skibet led ingen skade.

fredag 10. januar, 1941 - onsdag 19. februar, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 19. februar, 1941 - torsdag 20. februar, 1941
På grund i 6 timer mellem Bolsaksen og Røsnæs, ventetid i 6 timer, var i Kalundborg den 20. februar kl. 02.30.

torsdag 20. februar, 1941 - mandag 24. februar, 1941
Oplagt,i Kalundborg da sejladsen midlertidigt var indstillet på grund af minefare.

tirsdag 25. februar, 1941 - tirsdag 29. april, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 30. april, 1941 - torsdag 1. maj, 1941
Forsejlet fra Kalundborg til København.

torsdag 1. maj, 1941 - fredag 30. maj, 1941
Orlogsværftet i København. Der blev foretaget en udbedring efter bundhavari. Af hensyn til overgang til brug af brændselsolie med lavt flammepunkt blev der installeret ventilationsblæsere i maskinrummet. Minesikringskabel fornyet og omlagt efter de nye anordninger.

fredag 30. maj, 1941 - lørdag 31. maj, 1941
Forsejlet fra København til Kalundborg.

søndag 1. juni, 1941 - tirsdag 3. juni, 1941
Oplagt i Kalundborg.

onsdag 4. juni, 1941
I fart fra Kalundborg til Aarhus.

onsdag 4. juni, 1941 - søndag 20. juli, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 20. juli, 1941
Midlertidig oplagt i Kalundborg, nok kun denne dag, da Heimdal er i fart 21. juli.

ca. mandag 21. juli, 1941 - lørdag 2. august, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 3. august, 1941
Fra Kalundborg til Aarhus.

mandag 4. august, 1941 - fredag 8. august, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 9. august, 1941
Fra Aarhus til Kalundborg.

søndag 10. august, 1941 - onsdag 29. oktober, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 30. oktober, 1941
Forsejlet fra Kalundborg til København.

torsdag 30. oktober, 1941
Passeret bommen i Københavns Havn for indgående.

torsdag 30. oktober, 1941 - lørdag 15. november, 1941
På værft i København.

lørdag 15. november, 1941
Forsejlet fra København til Kalundborg.

søndag 16. november, 1941 - onsdag 19. november, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 20. december, 1941
Fra Kalundborg til Aarhus med 850 rejsende.

søndag 21. december, 1941
Fra Aarhus til Kalundborg med 700-800 rejsende.

mandag 22. december, 1941 - tirsdag 23. december, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 24. december, 1941
Fra Kalundborg til Aarhus med 850 rejsende.

torsdag 25. december, 1941 - søndag 28. december, 1941
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 29. december, 1941
Fra Aarhus til Kalundborg med 800 rejsende, 1/2 time forsinket.

tirsdag 30. december, 1941 - lørdag 3. januar, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 4. januar, 1942
Fra Aarhus til Kalundborg med 800 rejsende, 3/4 time forsinket.

mandag 5. januar, 1942 - lørdag 24. januar, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 25. januar, 1942
Fra Kalundborg til Aarhus ankomst kl. 21.30, men uregelmæssig sejlads på grund af is.

mandag 26. januar, 1942
Fra Aarhus til Kalundborg, men uregelmæssig sejlads på grund af is.

tirsdag 27. januar, 1942
Fra Kalundborg til Aarhus ankomst kl. 21.00, men uregelmæssig sejlads på grund af is.

onsdag 28. januar, 1942
Fra Aarhus til Kalundborg ankomst 29. januar kl. 01.10, men uregelmæssig sejlads.

torsdag 29. januar, 1942
Kun sejlads i dagslys, Fra Kalundborg kl. 08.30, sad fast i isen uden for Kolby Kås natten over.

fredag 30. januar, 1942
Ankom til Aarhus.

fredag 30. januar, 1942 - mandag 2. februar, 1942
Meget uregelmæssig sejlads, kun sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås.

tirsdag 3. februar, 1942
Herfra kun sejlads hver anden dag.

onsdag 4. februar, 1942 - lørdag 7. februar, 1942
Meget uregelmæssig sejlads, kun sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås.

søndag 8. februar, 1942
Fra Aarhus kl. 09.00, i Kolby Kås kl. 21.00.

mandag 9. februar, 1942
Fra Kolby Kås til Aarhus.

tirsdag 10. februar, 1942
Fra Aarhus men nåede kun ud for Kolby Kås og måtte vende om.

onsdag 11. februar, 1942 - fredag 27. marts, 1942
Overfarten midlertidigt indstillet 11. februar, formentlig helt til 27. marts. Meget uregelmæssig sejlads, kun sejlet en del mellem Aarhus og Kolby Kås.

lørdag 28. marts, 1942
Efter at isbryderen Storebjørn havde brudt en rende ind til Aarhus. Forsejlet fra Aarhus til Helsingør værft for reparation af motorskade.

lørdag 28. marts, 1942 - onsdag 6. maj, 1942
Helsingør værft, reparation af motorskade, også i dok.

onsdag 6. maj, 1942
Ankommet Yderbøjen i Københavns Havn, formentlig afmagnetisering.

onsdag 6. maj, 1942
Forsejlet fra København til Aarhus.

torsdag 7. maj, 1942
Må have ligget i Aarhus.

fredag 8. maj, 1942
Fra Aarhus til Kalundborg med 500 rejsende.

lørdag 9. maj, 1942 - onsdag 20. maj, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 21. maj, 1942
Daglig fart påbegyndt. Fra Kalundborg til Aarhus med 400 rejsende.

fredag 22. maj, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 23. maj, 1942
Jyllands-Posten skrev: Færgerne mellem Kalundborg og Aarhus burde sejle med udslåede redningsbåde. Fra Kalundborg til Aarhus med 500 rejsende.

søndag 24. maj, 1942 - torsdag 11. juni, 1942
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 11. juni, 1942
Fra Kalundborg alene med rejsende og gods til Samsø og Tunø.

fredag 12. juni, 1942
Fra Aarhus alene med rejsende til Tunø og Samsø.

fredag 12. juni, 1942
Sidste dag i rute før krigens slutning.

fredag 12. juni, 1942 - torsdag 12. november, 1942
Oplagt ved østre mole i Kalundborg.

torsdag 12. november, 1942 - fredag 13. november, 1942
Forsejlet fra Kalundborg til København.

fredag 13. november, 1942 - lørdag 21. november, 1942
Orlogsværftet i København, også i dok. Skibet har været underkastet hovedsyn II. Som følge af den tilstedeværende minefare i farvandene er der foretaget udskiftning af søventiler til stålstøbte søventiler.

lørdag 21. november, 1942 - søndag 22. november, 1942
Forsejlet fra København til Kalundborg.

søndag 22. november, 1942 - søndag 4. juli, 1943
Oplagt i Kalundborg.

mandag 5. juli, 1943
Nakskov værft. Ankom 5. juli kl. 11.00.

mandag 5. juli, 1943 - lørdag 10. juli, 1943
I Nakskov værfts flydedok.

lørdag 10. juli, 1943
Nakskov værft, forsejlet kl. 08.00 til Kalundborg.

søndag 11. juli, 1943 - mandag 9. oktober, 1944
Oplagt i Kalundborg.

mandag 9. oktober, 1944
Slæbt fra Kalundborg til Isefjorden af bugserbåden Vulcan for videre oplægning.

mandag 9. oktober, 1944 - april, 1945
Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjorden.

april, 1945
Tyskerne krævede at færgerne blev gjort sejlklare og udleveret. Arbejdet med at gøre dem sejlklare blev trukket ud, så de først var klar efter befrielsen.

april, 1945 - maj, 1945
Oplagt i Bramsnæsvig, inderst i Isefjorden.

maj, 1945 - onsdag 23. maj, 1945
Oplagt i Holbæk.

ca. torsdag 17. maj, 1945
Slæbt til Holbæk i maj 1945.

torsdag 17. maj, 1945 - onsdag 23. maj, 1945
Oplagt i Holbæk hvor maskinen blev samlet og skibet klargjort til sejlads.

tirsdag 22. maj, 1945
Besætningen afrejste fra Kalundborg til Holbæk.

tirsdag 22. maj, 1945 - onsdag 23. maj, 1945
Oplagt i Holbæk hvor maskinen blev samlet og skibet klargjort til sejlads.

onsdag 23. maj, 1945
Forsejlet fra Holbæk til Orlogsværftet.

onsdag 23. maj, 1945 - søndag 3. juni, 1945
Orlogsværftet i København.

søndag 3. juni, 1945 - mandag 4. juni, 1945
Forsejlet fra København til Aarhus.

mandag 4. juni, 1945 - lørdag 9. juni, 1945
Ligget i Aarhus, og ventet på at minestrygning var afsluttet. Formentlig kompasrettet.

lørdag 9. juni, 1945
Første dag i fart efter krigens slutning.

lørdag 9. juni, 1945 - søndag 24. juni, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus tirsdage, torsdage, lørdage.

mandag 25. juni, 1945 - søndag 8. juli, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

mandag 9. juli, 1945
H.M.Dronning Alexandrine med fra Kalundborg til Aarhus.

tirsdag 10. juli, 1945
Fra Aarhus til Kalundborg.

onsdag 11. juli, 1945
Fra Kalundborg til Aarhus med 30 cyklister, som ikke havde adgangsbillet.

torsdag 12. juli, 1945 - mandag 16. juli, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

tirsdag 17. juli, 1945
Ved afgangen fra Kalundborg slap 50 cyklister uden adgangsbillet ikke med.

onsdag 18. juli, 1945 - fredag 20. juli, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

lørdag 21. juli, 1945
Måtte efterlade 1.000 rejsende i Aarhus. Ikke plads. En time forsinket.

søndag 22. juli, 1945
Ingen sejlads (søndag).

mandag 23. juli, 1945 - onsdag 25. juli, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

onsdag 25. juli, 1945
En time forsinket fra Aarhus.

torsdag 26. juli, 1945 - torsdag 11. oktober, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus alle hverdage.

fredag 12. oktober, 1945 - tirsdag 13. november, 1945
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus dagligt.

onsdag 14. november, 1945 - fredag 16. november, 1945
Forsejlet fra Aarhus til København.

lørdag 17. november, 1945 - torsdag 22. november, 1945
B&W værft i København. Færgen blev underkastet hovedsyn II.

fredag 23. november, 1945
Kontrolmålt i Københavns havn.

lørdag 24. november, 1945
Kompasretning, ligger om natten i Frihavnsfærgelejet.

søndag 25. november, 1945
Forsejlet fra København til Aarhus.

mandag 26. november, 1945 - tirsdag 1. januar, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 2. januar, 1946
Fra Aarhus til Kalundborg med 1.000 rejsende.

torsdag 3. januar, 1946 - søndag 9. juni, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 9. juni, 1946
ca. 50 tons kartofler med fra Kolby Kås til Kalundborg. I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 9. juni, 1946 - tirsdag 11. juni, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 11. juni, 1946
Trængsel ved ankomst til Kalundborg. En tømrermester fra Randers blev skubbet i vandet, men kom intet til.

onsdag 12. juni, 1946 - onsdag 3. juli, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 4. juli, 1946 - søndag 7. juli, 1946
Motoreftersyn i Kalundborg.

mandag 8. juli, 1946 - onsdag 10. juli, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 10. juli, 1946
Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl. 18.00, ankomst kl. 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere.

torsdag 11. juli, 1946 - fredag 19. juli, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 19. juli, 1946
Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl. 18.00, ankomst kl. 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere.

lørdag 20. juli, 1946 - fredag 26. juli, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 26. juli, 1946
Ekstratur fra Kalundborg til Aarhus eller omvendt uden anløb af Kolby Kås eller Tunø. Afgang kl. 18.00, ankomst kl. 22.15. Hovedsagelig sejlads med spejdere.

lørdag 27. juli, 1946 - lørdag 28. september, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 28. september, 1946
Grundstødt mellem Samsø og Kalundborg, fri efter ca 15 min ved egen hjælp.

søndag 29. september, 1946
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 29. september, 1946 - mandag 30. september, 1946
En af disse dage konstateret at skaderne efter grundstødningen var større.

tirsdag 1. oktober, 1946 - lørdag 9. november, 1946
Oplagt i Kalundborg, afventet ledig værftsplads.

lørdag 9. november, 1946
Forsejlet fra Kalundborg til Helsingør om morgenen.

lørdag 9. november, 1946 - torsdag 5. december, 1946
Helsingør værft, reparation af bundskader efter grundstødning.

torsdag 5. december, 1946
Kontrolmålt i Københavns havn.

fredag 6. december, 1946
Forsejlet fra Helsingør(?) til Gisseløre, ankomst 16.00, hvor kompasretning blev foretaget.

fredag 6. december, 1946 - lørdag 7. december, 1946
Ligget for anker ved Gisseløre, til kaj i Kalundborg om morgenen.

lørdag 7. december, 1946 - torsdag 9. januar, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 10. januar, 1947
Nakskov værft, ankom kl. 15.00.

fredag 10. januar, 1947 - søndag 30. marts, 1947
Nakskov værft (ikke i dok). Skibet har været underkastet hovedsyn II.

mandag 31. marts, 1947 - mandag 7. april, 1947
Skibet lå indefrosset i Nakskov.

tirsdag 8. april, 1947
Forsejlet fra Nakskov værft kl. 12.00, ankom Kalundborg kl. 19.00. Lastet restaurationsgrej.

onsdag 9. april, 1947
Forsejlet fra Kalundborg kl. 05.00. Kontrolmålt og kompasrettet i Aarhus.

onsdag 9. april, 1947
Afgang fra Aarhus kl. 14.00. Ankomst til Kalundborg ved 18-tiden.

torsdag 10. april, 1947
Regelmæssig sejlads på Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus overfarten. Drejede rundt udenfor Kalundborg havn for at få reguleret radiopejlingen.

torsdag 10. april, 1947 - lørdag 24. maj, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 24. maj, 1947
Pinsetrafikken så småt begyndt.

lørdag 24. maj, 1947 - søndag 25. maj, 1947
Kompasretning.

søndag 25. maj, 1947 - lørdag 4. oktober, 1947
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 27. maj, 1947
I dagene 23. maj til 26. maj overførtes 1.800 rejsende fra Kalundborg og 2.400 rejsende fra Aarhus.

lørdag 4. oktober, 1947
Kontrolmålt i Aarhus.

lørdag 4. oktober, 1947 - fredag 2. april, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 3. april, 1948
Forsejlet fra Kalundborg til Nakskov.

søndag 4. april, 1948 - fredag 21. maj, 1948
Nakskov værft, ankom 4. april kl. 12.30. Skibet har været underkastet hovedsyn. Der er indrettet ny aptering for restaurationspersonalet samt nyt kammer for maskinassistent. For at opnå dette har det været nødvendigt at inddrage 5 sovekahytter og en del af fællesklasse herresalon. Ved et senere eftersyn er skibssiderne blevet forstærket med nye isspanter og ståldækket over maskinrummet samt trædækket i styrbord side fornyet. Maskineriet har været underkastet hovedsyn.

fredag 21. maj, 1948 - torsdag 27. maj, 1948
I Nakskov værfts flydedok.

torsdag 27. maj, 1948 - onsdag 9. juni, 1948
Nakskov værft.

onsdag 9. juni, 1948
Forsejlet kl. 05.00 fra Nakskov værft.

torsdag 10. juni, 1948
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

fredag 11. juni, 1948
Forsejlet fra København til Aarhus.

lørdag 12. juni, 1948 - torsdag 19. august, 1948
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 20. august, 1948
Nakskov værft, ankom 20. august kl. 13.00.

lørdag 21. august, 1948 - tirsdag 19. oktober, 1948
I Nakskov værfts flydedok, malet, isat forstærkninger på siden og fremefter.

tirsdag 19. oktober, 1948 - fredag 5. november, 1948
Nakskov værft.

fredag 5. november, 1948
Kontrolmålt i Nakskov.

lørdag 6. november, 1948
Nakskov værft, forsejlet kl. 07.00 til København.

søndag 7. november, 1948
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

mandag 8. november, 1948
Forsejlet fra København til Aarhus.

tirsdag 9. november, 1948 - fredag 14. oktober, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 15. oktober, 1949 - onsdag 9. november, 1949
Aarhus værft. Skibet blev underkastet hovedsyn.

onsdag 9. november, 1949
Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

torsdag 10. november, 1949
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

fredag 11. november, 1949
Forsejlet fra København denne dag.

lørdag 12. november, 1949
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 13. november, 1949 - søndag 16. april, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 17. april, 1950 - tirsdag 25. april, 1950
Aarhus værft, dokning.

tirsdag 25. april, 1950
Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

onsdag 26. april, 1950
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

torsdag 27. april, 1950
Forsejlet fra København til Kalundborg, formentlig kompasrettet her.

fredag 28. april, 1950 - fredag 13. oktober, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 13. oktober, 1950 - lørdag 14. oktober, 1950
Aarhus værft, dokning.

lørdag 14. oktober, 1950 - torsdag 7. december, 1950
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 8. december, 1950 - lørdag 9. december, 1950
Oplagt for maskinftersyn i Kalundborg. Ventil repareret.

søndag 10. december, 1950 - lørdag 6. januar, 1951
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 6. januar, 1951
Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft.

søndag 7. januar, 1951 - lørdag 3. februar, 1951
Aarhus værft.

søndag 4. februar, 1951
Kontrolmålt i Aarhus.

mandag 5. februar, 1951
Forsejlet fra Aarhus til Kalundborg.

tirsdag 6. februar, 1951 - mandag 28. maj, 1951
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 28. maj, 1951
Kollison med Aalborghus i Aarhus Havn, mindre ovenbords skader.
Søforklaring i Aarhus 18. juni, 1951: På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer, biler og stykgods. Kollideret den 28/5 51 i Aarhus havn. Søforklaring i Aarhus d. 18/6 51. Kl. ca. 17.00, da Jylland under en stærk Østnordøstlig storm var ved at manøvrere til kaj i Aarhus havn, blev skibets stævn af vinden presset ind mod M/S „Aalborghus“ af Aalborg, der lå fortøjet ved kajen. Ved kollisionen fik Aalborghus boven en del beskadiget, og Jylland fik mindre ovenbords skader.
Anm. Søforklaring fra Aalborghus foreligger ikke.

tirsdag 29. maj, 1951
Under sejlads mellem Samsø og Røsnæs er der megen søgang, og 25 biler blev beskadiget. En matros på dækket kom til skade. Skibet krængede op til 45 grader.

tirsdag 29. maj, 1951 - mandag 5. november, 1951
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 5. november, 1951 - tirsdag 6. november, 1951
Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft.

tirsdag 6. november, 1951 - lørdag 8. december, 1951
Aarhus værft. Fik installeret det første danskbyggede radar fra TERMA ombord. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder dækket over fællesklasse rygesalon blev forstærket for at mindske rystelser i salonen, og kreaturbåsen blev udvidet i bredden, hvorhos skibet blev forsynet med et sæt elektriske kombinerede frem- og bak- samt omdrejningsvisere.

lørdag 8. december, 1951
Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

søndag 9. december, 1951
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

mandag 10. december, 1951
Forsejlet fra København til Aarhus. Kompasrettet 8-10.december.

tirsdag 11. december, 1951
I fart fra Aarhus i ordinær drift.

tirsdag 11. december, 1951 - mandag 7. januar, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 7. januar, 1952
Fremviste den nye radar ved særlig aftensejlads på Kalundborg fjord for en indbudt kreds af personer. Pris for radaranlægget var mellem 30.000 og 40.000 kr. Hidtidige anlæg leveret fra USA til kr 83.000 stykket.

tirsdag 8. januar, 1952 - onsdag 16. januar, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

onsdag 16. januar, 1952 - torsdag 17. januar, 1952
Kompasretning.

torsdag 17. januar, 1952 - fredag 28. marts, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 28. marts, 1952 - lørdag 29. marts, 1952
Kompasretning.

lørdag 29. marts, 1952 - mandag 27. oktober, 1952
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 27. oktober, 1952 - tirsdag 28. oktober, 1952
Forsejlet fra Kalundborg til Aarhus værft.

tirsdag 28. oktober, 1952 - torsdag 27. november, 1952
Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn, hvorunder skibssiderne i tunnelen blev forstærket for at mindske rystelser. Endvidere blev skibet forsynet med skumslukningsanlæg og samt en anordning, der gør det muligt at stoppe samtlige ventilatorer i skibet fra kommandobroen.

torsdag 27. november, 1952
Forsejlet fra Aarhus til København.

fredag 28. november, 1952
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

lørdag 29. november, 1952
Forsejlet fra København til Aarhus. Formentlig kompasrettet 27-29. november.

søndag 30. november, 1952
I fart fra Aarhus i ordinær drift.

søndag 30. november, 1952 - torsdag 13. august, 1953
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 13. august, 1953 - fredag 14. august, 1953
Kompasretning.

fredag 14. august, 1953 - mandag 14. september, 1953
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 14. september, 1953 - onsdag 16. september, 1953
Aarhus værft, dokning.

torsdag 17. september, 1953 - mandag 4. januar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 4. januar, 1954
Fik maskinskade på turen til Aarhus.

mandag 4. januar, 1954 - torsdag 7. januar, 1954
Maskinreparation på Aarhus værft.

torsdag 7. januar, 1954 - onsdag 10. februar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 11. januar, 1954 - lørdag 13. februar, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

lørdag 13. februar, 1954
Måtte have hjælp af isbryderen Elbjørn i Aarhus-bugten.

søndag 14. februar, 1954 - lørdag 27. marts, 1954
Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn, under hensyn til nye bestemmelser af 1952 i »International konvention om sikkerhed på søen« blev skibet samtidig forsynet med et nødlysdieselaggregat med nødbelysningsanlæg overalt i skibet. En last- og brandpumpe blev fornyet og radiostationen ombygget.

søndag 28. marts, 1954 - mandag 29. marts, 1954
En af disse dage forsejlet fra Aarhus til København.

tirsdag 30. marts, 1954
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

onsdag 31. marts, 1954
Forsejlet fra København til Aarhus. Formentlig kompasrettet 28-31. marts.

torsdag 1. april, 1954
Ligget i Aarhus.

fredag 2. april, 1954 - lørdag 10. april, 1954
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

søndag 11. april, 1954 - søndag 9. januar, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 10. januar, 1955 - lørdag 12. februar, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

søndag 13. februar, 1955 - tirsdag 15. marts, 1955
Aarhus værft. Skibet har været underkastet hovedsyn. Samtidig blev ferskvandstanken udvidet, mens samtlige møbler i 1. kl. salonerne blev forsynet med nyt betræk. Endvidere indrettedes et baderum for restaurations­personalet.

tirsdag 15. marts, 1955
Kontrolmålt i Aarhus, og forsejlet til København.

onsdag 16. marts, 1955
Afmagnetiseret i Lynette-løbet i Københavns havn.

torsdag 17. marts, 1955
Forsejlet fra København til Kalundborg eller Aarhus.

lørdag 19. marts, 1955 - ca. søndag 20. marts, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus (evt. kun 19. marts).

søndag 20. marts, 1955 - fredag 25. marts, 1955
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

lørdag 26. marts, 1955 - mandag 30. januar, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 31. januar, 1956 - lørdag 4. februar, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus, eneste skib på overfarten (Kalundborg på værft).

søndag 5. februar, 1956
Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn.

mandag 6. februar, 1956 - lørdag 10. marts, 1956
Frederikshavn værft, ny radar installeret. Skibet har været underkastet hovedsyn.

lørdag 10. marts, 1956
Afgået Frederikshavn kl. 06.30 til København.

søndag 11. marts, 1956
Kontrolmålt og afmagnetiseret kl. 09.00 i København.

mandag 12. marts, 1956
Kompasrettet kl. 07.00, derefter forsejling til Aarhus.

tirsdag 13. marts, 1956
Ligget i Aarhus.

onsdag 14. marts, 1956 - onsdag 21. marts, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 22. marts, 1956 - fredag 6. april, 1956
Indskrænkninger som følge af oliestrejke (arbejdskonflikt) nogle dage var alene Jylland i fart.

lørdag 7. april, 1956 - lørdag 16. juni, 1956
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 17. juni, 1956
Forsejlet til Frederikshavn.

mandag 18. juni, 1956 - onsdag 20. juni, 1956
Frederikshavn værft, i flydedokken.

onsdag 20. juni, 1956 - torsdag 21. juni, 1956
Frederikshavn værft.

torsdag 21. juni, 1956
Forsejlet fra Frederikshavn kl. 07.30 til Kalundborg ankomst kl. 17.30.

fredag 22. juni, 1956 - mandag 4. februar, 1957
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 5. februar, 1957
Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn.

onsdag 6. februar, 1957 - fredag 15. februar, 1957
Frederikshavn værft, skibet har været underkastet hovedsyn.

fredag 15. februar, 1957 - onsdag 27. februar, 1957
Frederikshavn værft, i flydedokken.

onsdag 27. februar, 1957 - tirsdag 5. marts, 1957
Frederikshavn værft.

onsdag 6. marts, 1957
Må være sejlet fra Frederikshavn til København denne dag.

torsdag 7. marts, 1957
Kontrolmålt og afmagnetiseret i København.

fredag 8. marts, 1957
Forsejlet fra København til Kalundborg denne dag.

lørdag 9. marts, 1957 - lørdag 25. januar, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus fra 9. marts kl. 11.40.

lørdag 25. januar, 1958
På rejse fra Kalundborg til Aarhus. Tørnet mole d. 25. jan. i Kalundborg.
Søforklaring i Kalundborg d. 31. jan kl. 09.00. Da Jylland efter afsejling fra Kalundborg i tæt tåge med maskinen gående fuld kraft frem ifølge radarobservation og aflæsninger med Deccometrene befandt sig ved den yderste bøje i den grønne havnefyrlinie, lagdes roret hårdt stb., men som følge af den nydannede is drejede skibet meget langsomt stb. over. Kort efter, da Asnæskajens NV.-lige hjørne sås tæt forude, beordredes maskinen fuld kraft bak, og straks efter forceret fuld kraft bak, men umiddelbart efter tørnede Jyllands bov mod kajen ca. 1 m agten for stævnen. Ved kollisionen blev bb. bov lettere beskadiget.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, dels usigtbart vejr, dels at skibet som følge af isen ikke lystrede roret.

lørdag 25. januar, 1958 - fredag 31. januar, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 31. januar, 1958
På rejse fra Kalundborg til Aarhus med passagerer. Kollideret d. 31. jan. i Storebælt.
Søforklaring i Kalundborg den 4. februar. Kl. 11.35 afgik Jylland under let vestlig brise med tæt tåge fra Kalundborg. Da Jylland befandt sig ca. 1 sømil øst for lystønden pkt. 19 i rute 28 sås på radarskærmen ekko fra to fartøjer, som befandt sig ca. 1/2 sømil syd for lystønden. Kl. 12.34, da lystønden passeredes, sås forude i en afstand af 30—40 m et fiskefartøj, som senere viste sig at være fiskefartøjet „V. Høyer“ af Kalundborg. Maskinen beordredes forceret fuld kraft bak, og roret lagdes styrbord, men umiddelbart efter tørnede Jyllands styrbords bov mod V. Høyers styrbords låring. Kl. 13.07 blev V. Høyer, der ved kollisionen fik en større lækage i agterskibet, taget på slæb. Kl. 13.50 sank V. Høyer. på 27 m vand. Af den af V. Høyers besætning afgivne forklaring fremgår, at da dette fartøj, der var i færd med at udføre et træk fra lystønden i pkt. 18 i rute 28 til lidt nord for lystønden i pkt. 19 i samme rute, befandt sig tæt nord tor denne, sås et større skib komme frem af tågen tæt om styrbord i en afstand af ca. 50 m. Redskaberne kastedes fri, men umiddelbart efter indtraf kollisionen som ovenfor anført.
Anm. Ministeriet må antage, at kollisionen skyldes, dels at Jyllland undlod at gå med moderat fart og at træffe passende forholdsregler til undgåelse af sammenstød, dels at V. Høyer ikke afgav tågesignaler med tilstrækkeligt korte mellemrum.

fredag 31. januar, 1958 - onsdag 12. februar, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

torsdag 13. februar, 1958
Forsejlet fra Aarhus til Frederikshavn, ankomst kl. 15.05.

fredag 14. februar, 1958 - torsdag 27. februar, 1958
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

torsdag 27. februar, 1958 - mandag 10. marts, 1958
Frederikshavn værft, i flydedokken.

mandag 10. marts, 1958 - torsdag 13. marts, 1958
Frederikshavn værft, årligt eftersyn.

fredag 14. marts, 1958
Forsejlet fra Frederikshavn til Aarhus.

lørdag 15. marts, 1958 - tirsdag 22. april, 1958
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 22. april, 1958
Møde i Handelsministeriet angående kollisionen med fiskerfartøjet V. Høyer 31. januar..

tirsdag 22. april, 1958 - lørdag 7. februar, 1959
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 8. februar, 1959
Forsejlet fra Aarhus til Nakskov, ankomst kl. 14.00.

søndag 8. februar, 1959 - tirsdag 3. marts, 1959
Nakskov værft. I dok fra 10 - 16. februar.

onsdag 4. marts, 1959
Forsejlet fra Nakskov kl. 09.15 til Kalundborg + kompasrettet undervejs.

torsdag 5. marts, 1959 - tirsdag 9. februar, 1960
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 9. februar, 1960 - onsdag 10. februar, 1960
Forsejlet fra Kalundborg til Aalborg.

onsdag 10. februar, 1960 - lørdag 12. marts, 1960
Aalborg værft, årligt eftersyn.

lørdag 12. marts, 1960 - søndag 13. marts, 1960
Forsejlet fra Aalborg til Kalundborg. Evt. kompasrettet.

søndag 13. marts, 1960 - lørdag 4. februar, 1961
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 4. februar, 1961 - onsdag 8. marts, 1961
Aarhus værft. Formentlig kompasrettet.

torsdag 9. marts, 1961 - mandag 1. januar, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 1. januar, 1962
Brand i 1. klasses rygesalon konstateret 05.15, slukket 06.15. Fra Dansk Søulykke-statistik: Brand om bord d. 1. jan. i Aarhus havn. Politirapport dat. 1. jan. Kl. ca. 05.15, da J. lå fortøjet ved kaj i Aarhus havn, konstateredes røglugt. En undersøgelse viste, at det brændte kraftigt i loftet i 1. klasses salon. Brandvæsen fra land blev tilkaldt, og de forsøgtes at bekæmpe ilden med skumslukkere. På grund af røgudvikling måtte slukningsforsøg fra skibets side opgives. Kl. ca. 06.15 var branden, der forårsagede betydelig skade på salonen, slukket. Anm. Ministeriet kan ikke udelukke, at branden skyldes fejl i den elektriske installation

mandag 1. januar, 1962 - fredag 9. februar, 1962
Aarhus værft, årligt eftersyn samt udbedring af brandskader. På grund af branden fik skibet ombygget og moderniseret 1.klasses rygesalon.

fredag 9. februar, 1962
Forhalet og kompasrettet på Aarhus bugten.

lørdag 10. februar, 1962 - torsdag 5. juli, 1962
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus. Kompasrettet 12-13. april.

torsdag 5. juli, 1962
Samsø Landboforening på udflugt til Aarhus, sejlet hjem fra Aarhus kl. 19.00.

torsdag 5. juli, 1962 - lørdag 5. januar, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 5. januar, 1963 - lørdag 2. februar, 1963
Aarhus værft, årligt eftersyn, første arbejdsdag er 7. januar..

lørdag 2. februar, 1963
Kompasrettet.

søndag 3. februar, 1963
Gik i fart fra i Aarhus kl. 11.50.

søndag 3. februar, 1963 - lørdag 9. februar, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 10. februar, 1963 - onsdag 13. februar, 1963
Uregelmæssig sejlads som følge af is.

torsdag 14. februar, 1963 - lørdag 16. februar, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 17. februar, 1963 - mandag 18. februar, 1963
Uregelmæssig sejlads som følge af is.

tirsdag 19. februar, 1963
Oplagt som følge af isen.

onsdag 20. februar, 1963 - søndag 24. februar, 1963
Uregelmæssig sejlads og kun mellem Aarhus og Kolby Kås som følge af isen.

mandag 25. februar, 1963 - søndag 10. marts, 1963
Formentlig oplagt på grund af is eller kun sejlet Kolby Kås-Kalundborg.

mandag 11. marts, 1963 - søndag 21. april, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

mandag 22. april, 1963 - fredag 26. april, 1963
Aarhus værft, dokning og bundbehandling efter sejlads i is.

fredag 26. april, 1963
Forsejlet fra Aarhus værft til Kalundborg.

lørdag 27. april, 1963
Kompasrettet.

lørdag 27. april, 1963 - fredag 27. september, 1963
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

fredag 27. september, 1963
På turen til Aarhus kunne Kolby Kås ikke anløbes på grund af vejret.

fredag 27. september, 1963 - lørdag 4. januar, 1964
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 5. januar, 1964 - lørdag 1. februar, 1964
Aarhus værft, årligt eftersyn.

lørdag 1. februar, 1964
Kompasrettet.

søndag 2. februar, 1964
I fart med afgangen fra Aarhus kl. 11.50.

søndag 2. februar, 1964 - søndag 6. december, 1964
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus. Kompasrettet 15. maj?

mandag 7. december, 1964
Forsejlet fra Aarhus til Nakskov.

tirsdag 8. december, 1964 - torsdag 21. januar, 1965
Nakskov værft, årligt eftersyn fra 7. december 1964 kl. 15.30 til 21. januar 1965 kl. 08.00.

mandag 21. december, 1964 - onsdag 30. december, 1964
I dok I på Nakskov værft.

onsdag 30. december, 1964 - torsdag 21. januar, 1965
Nakskov værft, årligt eftersyn fra 7. december 1964 kl. 15.30 til 21. januar 1965 kl. 08.00.

torsdag 21. januar, 1965
Kompasrettet.

fredag 22. januar, 1965 - tirsdag 2. november, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

tirsdag 2. november, 1965
Kolby Kås blev ikke anløbet på grund af vejret.

tirsdag 2. november, 1965 - lørdag 18. december, 1965
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

søndag 19. december, 1965 - tirsdag 21. december, 1965
Frederikshavn værft, mindre eftersyn og dokning.

tirsdag 21. december, 1965 - fredag 7. januar, 1966
I tørdok II på Frederikshavn værft.

fredag 7. januar, 1966 - lørdag 8. januar, 1966
Frederikshavn værft. Kompasrettet.

søndag 9. januar, 1966 - lørdag 21. maj, 1966
I fart Kalundborg-Kolby Kås-Aarhus.

lørdag 21. maj, 1966
Ankom til Kalundborg på sidste tur for DSB.

søndag 22. maj, 1966 - fredag 10. juni, 1966
Oplagt ved Honnørkajen i Kalundborg.

fredag 10. juni, 1966
Solgt til Walther Ritscher i Hamburg til ophugning for 531.000,-. Anmeldt og registreret denne dag.

tirsdag 14. juni, 1966
Jylland blev denne dag blev slæbt væk af slæbebåden Krummendorf fra Warnemünde til 2. Hefnshaven 11 Hamburg-Harburg ved Hamburg.

lørdag 2. juli, 1966
Videresolgt til Constatinos S. Efthymiades i Piræus under navnet Ledra 1.

1968
Overført til Eftymiades Lines på Cypern, hjemmehørende i Famagusta.

1968
Indsat i fart mellem Cypern og Israel.

1972
Navnet ændret til Dianita.

tirsdag 23. september, 1975
Slettet af det cypriotiske skibsregister, måske ophugget?

Kilder

Detaljerede oplysninger

Forskningsgruppen hos Dansk Færgehistorisk Selskab, især Alf Arvidsson, Brian Krause, Jørn-Bent Jensen, Morten Salicath, Peter Simonsen og Preben Jensen

Generelle informationer om Jylland

Oprettet: 3. november 2019. Senest revideret: 7. maj 2024.