Værft: Moore Dry Dock, Oakland, Californien, USA.
Kølstrakt: 29. april, 1926.
Søsat: 14. oktober, 1926.
Status: Ophugget.
Navne
Peralta (1926 - november, 1934)Kalakala (november, 1934 - 22. januar, 2015)
Ruter
Rutesejlads på San Francisco bugten (1927 - 6. maj, 1933)
Seattle - Bremerton (4. juli, 1934 - 2. juli, 1940)
Seattle - Bremerton (november, 1940 - januar, 1951)
Vancouver (Horseshoe Bay) - Nanaimo (Departure Bay) (januar, 1951 - juni, 1955)
Port Angeles - Victoria B.C. (juni, 1955 - 1960)
Seattle - Bremerton (1960 - ca. 1965)
Seattle - Bremerton (spidsbelastnings- og afløserfærge) (ca. 1965 - 2. oktober, 1967)
Krabbefabrik (august, 1968 - november, 1970)
Rejefabrik (november, 1970 - 1982)
Rederier
Key Transit Co., San Francisco, Californien, USA (1926 - september, 1933)
Puget Sound Navigation Company, Seattle, Washington, USA (september, 1933 - 1968)
American Freezerships Co., Duch Harbor, Alaska, USA (1968 - sommer 1970)
W R Grace Co., Ouzinkie, Alaska, USA (sommer 1970 - 1972)
New England Fish Company, Alaska, USA (1972 - 1980)
Alaska Food Products Company, Alaska, USA (1980 - 1982)
State of Alaska, Alaska, USA (1982 - 198?)
City of Kodiak, Alaska, USA (198? - 1992)
Kalakala Foundation, Seattle, Washington, USA (1992 - 2003)
Lost Horizons, Washington, USA (29. september, 2003 - 20??)
Hændelser og særlige begivenheder
Der opstod en voldsom brand i Key Line terminalen, hvor Peralta var fortøjet. Nogle medarbejdere kappede fortøjningerne og forsøgte at få færgen ud, men der var ikke fyret op under kedlerne, så det lykkedes ikke at få færgen ud. Ingen kom til skade, men færgens overbygning blev fuldstændigt ødelagt af ild og varme.
Kaptajn Alexander Peabody fra Puget Sound Navigation Company køber skroget af den udbrændte færge for 6.500 dollars.
torsdag 12. oktober, 1933
Peralta bugseres afsted til Lake Washington Shipyard, Houghton, Kirkland, hvortil den ankommer 20. oktober. En fly modelbygger, laver en fem fod lang model af en strømlinet færge til kaptajn Peabody. Dette bliver modellen, som Kalakala efterfølgende bliver bygget efter på det gamle skrog.
Efter tegninger udarbejdet på grundlag af modellen, begynder opbygningen af den nye færge på det gamle skrog.
Jomfrusejlads Seattle - Bremerton.
Ved åbningen af Tacoma Narrows Bridge 1. juli 1940 blev Kalakala og de andre færger over Puget Sound overflødige. Kalakala sejlede den afsluttende tur dagen efter broens åbning.
torsdag 7. november, 1940
Efter kun fire måneders brug kollapsede broen. En konstruktionfejl betød at broen i blæsevejr begyndte at gå i svingninger, som blev voldsommere og voldsommere. Derfor blev der en årrække fortsat brug for færger.
Ombygget til forarbejdning af krabber og lignende. Fungerede de følgende år forskellige steder inden for fiskeindustrien.
Under skiftende ejerskab forfaldt Kalakala gradvist.
Kalakala ryddes for affald, gammelt fabriksudstyr mm og sættes så meget i stand, at den kan bugseres "hjem" til Seattle.
Kalakala kommer til Seattle under slæb.
Forskellige initiativer under forskellige ejere mislykkes, og Kalakala er fortsat i forfald. Verdens første strømlinede færge eksisterer dog fortsat (februar 2014).
Kalakala, der i nogen tid har ligget oplagt i Tacoma i større og større forfald, blev bugseret til ophugning i en tørdok i Tacomas Blair Waterway. Det forventedes, at Kalakala ville lægge sig på siden, da vandet blev lukket ud af tørdokken, men den forblev på ret køl. Man forsøgte med et par gravemaskiner at vælte færgen om på siden, men nærmest symbolsk nægtede Kalakala at lægge sig, den blev værdigt stående oprejst på bunden. Ophugning blev straks påbegyndt.
Ophugning tilendebragt.
Supplerende oplysninger
Flag
| USA (1926 - 22. januar, 2015) |
Dimensioner
Længde: 76 m, Længde overalt: 84 m, Bredde: 16,7 m, Dybgang: 3,5 m, Dybde: 6,5 m
Tonnage
BRT: 750
Kapacitet
2000 passagerer, 100 personbiler
Fart
Topfart: 17,5 knob
Maskineri
1 stk. diesel, 3000 hk
1 stk. fastbladet propel
Oprettet: 5. marts 2014. Senest revideret: 27. januar 2015.